‘Smartglasses’ betekent ‘slimme bril’. Smartglasses zijn brillen waar moderne techniek in verwerkt is.
Deze brillen zien er bijna normaal uit en bieden toch een hoop technische mogelijkheden. Qua techniek lijkt het op een smartphone, alleen is het anders verpakt.
De communicatie via de bril is voor de gebruiker het belangrijkst. Om dit mogelijk te maken bevat het montuur van de bril:
– de microfoon, zodat iemand anders het kan horen als u iets zegt
– de luidspreker, zodat u het kunt horen als iemand anders iets zegt.
– een cameraatje aan de voorkant van de bril, die kan vastleggen wat u ziet
– een beeldschermpje of projectie. U kunt door de bril gewoon alles zien en indien nodig verschijnt er wat extra informatie op het schermpje
Communicatie is zowel binnenshuis als buiten mogelijk doordat de bril in contact staat met een mobiele telefoon. Deze telefoon zorgt buiten voor de internetverbinding met de bril. Ook zorgt deze telefoon voor de weergave van wáár iemand is, via GPS.
Care2Wear is nog niet op de markt. We willen graag weten wat u er van vindt. U kunt meer over de deze dienst voor mantelzorgers en mensen met beginnende dementie lezen onder de andere kopjes op de website.
Interessant. Ik ben wel benieuwd: is de bril ook voor mensen die geen bril nodig hebben en dus met glazen zonder sterkte?
LikeGeliked door 1 persoon
Hallo Sjira, bedankt voor je reactie. En je leuke vraag. Voor nu gaan we ervan uit dat de doelgroep al een bril heeft. Die nog geen bril hebben en dan glazen zonder sterkte zouden moeten dragen hebben wij nog niet over nagedacht. Super leuk idee/vraagstuk vanuit jou kant. 🙂 Ik zet hem door.
LikeLike
Sjira, inmiddels kan ik je vraag beter beantwoorden: Ja kan ook met glazen zonder sterkte. We denken dat mensen die al een bril dragen hier makkelijker aan kunnen wennen, omdat het geen verandering voor hen betekent, maar dat betekent niet dat mensen die nu geen bril dragen het niet ook zouden kunnen gebruiken.
LikeLike
Een bril is voor mij een gevoelig onderwerp. Zou het mensen helpen die door hersenletsel zichtproblemen hebben en soms delen missen in hun zicht? Zo voelt deze post en geeft me hoop.
LikeGeliked door 1 persoon
Hallo Mariam, een goede vraag! Ik ga het even bij je navragen bij de bedenkers en kom dan bij je terug!
LikeLike
Hallo Mariam,
Bedankt voor je reactie. En sorry, ik moet je helaas teleurstellen. Naar ons weten is het niet mogelijk om via smartglasses (slimme bril technologie) dit te doen. Dit is ook niet iets wat wij zullen gaan aanbieden. Wij hebben wel voor ogen iets met augmented reality (AR) te doen, maar op een ander gebied dan waar jij op doelt.
LikeLike
Wat een prachtige uitvinding die smartglasses!
LikeGeliked door 1 persoon
Bedankt voor je leuke reactie!
LikeLike
Bijzonder! En het ziet er uit als een gewone bril!
LikeGeliked door 1 persoon
Hallo Elaine, bedankt voor je reactie! Dat het er uitziet als een gewone bril is ons einddoel.
Helaas is de hardware kant van de technologie van de bril nog niet zo ver. Dit doen wij niet zelf, hiervoor wachten wij
op spelers in de markt. Gelukkig is (een deel van de – nog niet alles) de software er al wel. Daarom doen wij nu ook marktonderzoek om te kijken welke functionaliteiten mensen wel/niet willen. Op basis van de resultaten weten wij dan welke functionaliteiten wel/niet in de bril moeten komen zodra de hardware er is! En welke software wij nog verder moeten ontwikkelen.
LikeLike
Interessant. Ik had er nog nooit van gehoord. En je ziet er echt helemaal niets van, het lijkt echt een gewone bril.
LikeGeliked door 1 persoon
Hallo Nelleke, bedankt voor je reactie. Dat het lijkt op een gewone bril is uiteindelijk waar wij naar toe willen.
Hier werken wij nog naar toe. De foto is ons eindresultaat! Uit ons onderzoek tot nu toe is gebleken dat het lijken op een gewone bril een belangrijk onderdeel is voor het in gebruik nemen.
LikeLike
Wist niet dat er zoiets bestond. Wat een slimme uitvinding. Het ziet er echt uit als een gewone bril.
Ben nieuwsgierig waar het beeldscherm zich bevindt.
LikeGeliked door 1 persoon
Marie-Louise, hartelijk dank voor je reactie! Het beeldscherm zal zich in de glazen zelf begeven. In het oude model zat het rechtsbovenin, als een extra laag aan de buitenkant van de bril. Wij wachten nog op ontwikkelingen van de markt met betrekking tot hardware om tot het eindresultaat in de foto te kunnen komen.
Tot die tijd zijn wij benieuwd naar wat mensen vinden van de functionaliteiten (waarom wel/niet aantrekkelijk, welke het populairst) zodat zodra de hardware er is, wij weten wat er in de bril moet komen!
LikeLike
Super interessant! Ik zou graag eens willen brainstormen of een samenwerking/kennisuitwisseling met Fontys Paramedische Hogeschool mogelijk is.
Groetjes Meike
LikeLike
Hallo Meike, bedankt voor je enthousiaste reactie. Ik zal eens kijken wat ik voor je kan regelen. Moet los lopen. We houden contact!
LikeLike
wow best eng zo’n bril !! Ik ga toch liever naast iemand zitten om mee te praten 😀
LikeLike
Hoi Rosanne, bedankt voor je reactie. Naast iemand zitten om mee te praten is inderdaad heel gezellig.
Wij geloven ook in menselijk contact! Toch denken wij dat dat niet altijd te bieden is. De bril en de bijbehorende dienst
zou daarmee een goede aanvulling kunnen zijn voor de momenten dat er niemand ”live” (op dat moment) in de buurt is. Bijvoorbeeld de mantelzorger die z’n vrouw niet alleen thuis durft te laten en nu af en toe weg kan, omdat de zorgcentrale zijn vrouw in de gaten houdt.
LikeLike
Is het een grote investering, zo’n slimme bril?
LikeLike
Hallo Katleen, bedankt voor je reactie en scherpe vraag!
In principe zit aan de bril ook de dienstverlening met de zorgcentrale gekoppeld. Deze laatste kan met de bril meekijken wanneer de mantelzorger daar op dat moment de tijd niet voor heeft. Qua investering zijn wij vooral benieuwd naar wat de mensen denken dat deze dienst waard is. Bij de sectie ”Wat vindt u ervan” staat een korte survey waarin je dat kan aangeven.
Mocht je denken ik wil alleen betalen voor een bril en geen dienst, dan kun je dat hier of in de survey aangeven.
Is ook belangrijke informatie voor ons!
LikeLike
Het lijkt mij zo fijn om al het moois dat ik zie te kunnen vastleggen. Ik wilde als kind al een fotocamera in mijn hoofd hebben. 😉
LikeGeliked door 1 persoon
Hallo InContactMassage, bedankt voor je leuke reactie. 🙂
Pin me er niet op vast, maar ik dacht dat vanwege privacy redenen hetgeen wat gefilmd is maar voor zolang mag worden bewaard.
Misschien dan toch nog maar een gewone fotocamera overwegen. 😉
LikeLike
Dat is dan weer jammer. 🤔😉
LikeGeliked door 1 persoon
Als auteur van het boek Met je smartphone het bos in blijf ik natuurlijk graag op de hoogte van dit onderwerp.
LikeGeliked door 1 persoon
Hallo Jolanda, leuk om te horen! Wij zullen actief blijven op deze WordPress blog en ook op onze Social Media.
Op het moment is dat Facebook: https://www.facebook.com/Care2Wear-NL-692812764235942/ en is Twitter nog een work in progress.
Daarnaast zijn de filmpjes van de functionaliteiten al te vinden bij ”Filmpjes ter demonstratie” op deze blog.
Fijne dag!
LikeLike
Een bijzonder innovatieve uitvinding en ik verwacht hier veel van in de toekomst!
LikeLike
Rien, bedankt voor je leuke reactie. Wij hopen deze dienst te kunnen ontwikkelen in de toekomst en zodoende veel mensen te kunnen helpen!
LikeLike
Ja het is een mooi alternatief die jullie willen toepassen, ik weet nog niet of wij er gebruik van kunnen maken, maar we houden het in gedachten.
LikeLike
Hallo Willem, bedankt voor je reactie! Waar liggen de twijfels of jullie er wel/niet van gebruik kunnen maken?
Wellicht kan ik deze twijfels voor jullie wegnemen.
LikeLike
En de eerste plaats is het zo dat mijn vrouw al 4 dagdelen naar een dagopvang gaat.
En ten tweede als ik lees wat het mij gat kosten, wordt het denk ik voor mij te veel, want de dagopvang kost ook heel veel.
En als ik een avond weg moet, dan zal ik oppas moeten regelen, want ze kan niet alleen zijn.
hopelijk heb ik nu wat duidelijkheid kunnen geven.
m.vr. gr. Willem Wollinga
LikeLike
Bedankt voor je reactie en toelichting, Willem. Wat betreft het moeten regelen van een oppas, zou de zorgcentrale die gelinkt is aan de dienst wellicht uitkomst kunnen bieden. Om een idee te krijgen waar ik het over heb, zou je het volgende filmpje ‘zorgcentrale houdt een oogje in het zeil’ kunnen kijken:
https://www.youtube.com/watch?v=gvG748HzJJ4. Ik hoor graag wat je hier van denkt, positief of negatief, en waarom. Wij zijn erg benieuwd naar de meningen van mensen. Alleen met de input van mensen zoals jij krijgen we de feedback die nodig is om het concept (eventueel) verder te ontwikkelen.
Verder ben ik ook benieuwd wat je hebt gelezen over de kosten? Wij zijn op dit moment nog aan het inventariseren wat mensen bereid zijn te betalen voor de dienst. Hierbij is 0-50 EUR de 1e optie, 50-100 EUR de 2e optie en 100-200 EUR de 3e optie in ons feedback formulier (zie sectie ”wat vindt u ervan?”) Bij de eerste optie zou 10 EUR hier ook onder vallen. Wat is een bedrag wat voor jou uit kan? Jou mening is voor ons erg belangrijk voor het doen van een goede inventarisatie. Deze nemen we dan mee voor de vraagprijs. Deze staat nu nog niet vast.
Je was erg duidelijk Willem. Hopelijk heb jij vanuit onze kant nu ook wat meer duidelijkheid. Mocht dit niet zo zijn, of heb je nog belangrijke opmerkingen/vragen, dan horen wij dat graag! Ik wens jou en je vrouw nog een fijne avond.
m.vr. gr. Roy
LikeLike